blog blog .

blog

آشنايي با ورزش كوراش از ورزش هاي باستاني

كوراش نوعي كشتي سرپا و باستاني است كه از 3500 سال پيش در منطقه ماوراءالنهر در ازبكستان و تاجيكستان امروزي نشأت گرفته است. كوراش يك واژه ازبكي است و به معني كشتي گرفتن مي باشد. اين واژه در بسياري از منابع شرقي به عنوان يك رقابت يا سرگرمي ورزش عمومي مي باشد.

 

ورزش كوراش در ايران شباهت هايي با كشتي هاي محلي و زورخانه اي در منطقه خراسان، گيلان، مازندران، كردستان و سيستان و بلوچستان، قزوين، آذربايجان ، خوزستان و يزد دارد.

 

تاريخچه كوراش
بر اساس يكي از افسانه هاي آسياي جنوبي به نام آپري سات گاموش، اين ورزش يكي از ورزش هاي مورد علاقه و احترام بوده و توسط مردم جنوب آسيا تمرين مي شده است. بسياري از فلاسفه و تاريخ نويسان در نوشته هاي خود در مورد اين ورزش مطالبي به رشته تحرير در آورده اند.

 

برخي از فلاسفه و دانشمندان بزرگ شرق نوشته اند كه كوراش يكي از بهترين راه ها براي حفظ بهداشت و سلامت جسماني و فكري است.

در مورد اينكه كوراش براي اولين بار در چه مكاني و چه زماني و توسط چه كساني تمرين مي شده است اطلاعات دقيقي در دست نيست. اما دانشمندان بر اين باورند كه اين ورزش يكي از قديمي ترين رقابت هاي رزمي ورزشي بوده است و توسط مردم باستان انجام مي شده است.

 

اين ورزش در قرن 9 ميلادي وارد يك مسير پيشرفت شد و در آن زمان مردم جنوب آسيا به عنوان يك سرگرمي و تفريح در مراسم اجتماعي مانند تعطيلات رسمي، مهماني و عروسي و جشن هاي زمان صلح، آن را اجرا مي كردند و از ورزش كوراش تغيير شكل داد.

از قهرمانان تاريخي اين رشته ورزشي مي توان به محمد خوارزمي يا همان پورياي ولي كه در قرن 12 ميلادي مي زيست اشاره كرد.

 

بعد ها تيمور لنگ از ورزش كوراش براي تربيت و بهبود وضعيت بدني سربازان استفاده كرد. تيمور لنگ قوي ترين و شكست ناپذير ترين مرد زمان خود بود.

اكنون در ازبكستان اين ورزش باستاني كه نسل به نسل به ارث رسيده توسط دو ميليون نفر به طور مداوم انجام مي شود.

 

قوانين كوراش
قوانين كوراش هرگونه حركت روي زمين را ممنوع مي كند. عمل فقط در حالت ايستاده مجاز است - هيچ كار زميني وجود ندارد و بازيكنان فقط مي توانند از پرتاب و رفت و آمد پا استفاده كنند. هرگونه تكنيك استفاده از بازو ، چاك و لگد ، و همچنين گرفتن زير كمربند اكيدا ممنوع است. همه اينها باعث مي شود كوراش يك ورزش ساده ، دوستانه ، جالب ، پويا و ايمن براي تمرين باشد.

 

هر كدام از كشتي‌گيران كوراش لباسي به رنگ آبي و سبز و شلواري سفيد رنگ، بر تن دارند و اين از علامت هاي مشخصه اين ورزش در مقايسه با جودو است.

مسابقات كوراش در 4 وزن برگزار مي شود و انجام آن لازمه تبعيت از نظم و قانون خاصي است. كوراش در هر دو رشته زنان و مردان برگزار مي شود. مسابقه كوراش با وضعيت سلام كردن دو بازيكن كه به آن تعظيم مي گويند آغاز مي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۹:۲۷ توسط:blog موضوع: نظرات (0)

ليزر الكساندرايت در كرج

ويژگي هاي بارز دستگاه ليزر الكس كندلا
ويژگي بارز دستگاه ليزر الكس كندلا، قابليت تنظيم طول موج و ميزان انرژي براي رفع هر نوع مو و پوستي است. درجه استاندارد اين دستگاه در سطح بسياري بالايي قرار دارد. اين دستگاه را مي توان براي انواع تيپ هاي پوستي استفاده كرد. البته بايد ذكر كرد كه تاثير آن براي تيپ هاي پوستي روشن بيشتر است. امروزه نسل هاي جديدي از اين دستگاه راهي بازار شده است كه اثربخشي بالايي بر موهاي نازك و كم عمق دارند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۸:۰۵ توسط:blog موضوع: نظرات (0)

معرفي ورزش بابسلد؛ ورزش مهيج زمستاني

بابسلينگ (bobsleighing) ، ورزش سر خوردن روي يك شيب طبيعي يا مصنوعي پوشيده از يخ با استفاده از سورتمه چهار نفره است كه بابسلد ، بابسلي يا باب ناميده مي شود و هر سورتمه دو يا چهار نفر را در خود جاي مي دهد.

بابسلي يا بابسلد يك ورزش المپيك زمستاني است كه توسط يك ، دو يا چهار نفر در يك مسير پياده روي يخي با پيچ هاي منحني ، تنها با نيروي جاذبه و بدون ترمز اجرا مي شود!

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۷:۲۰ توسط:blog موضوع: نظرات (0)